Udstillingsprojektet “EXIT B5” i Dansk Eternits store tomme industrihaller i Aalborg fandt sted i 2005 fra 27. august til 18. september. De deltagende kunstnere var Bruno Kjær, Thorvald Odgaard, Steffen Tast, Felix Pedersen, Jørn Særker Sørensen, Hans Krull, Frode Gundorf Nielsen, Lars Pedersen, Elisabeth Benedikt-Leth og Nils Sloth.I pressemeddelelsen hed det bl.a.:
“Hvad skal Dansk Eternits grund bruges til, efter at den sidste bølgede B5 eternitplade har forladt fabrikken? Den debat lader vi andre om. Til gengæld vil vi med kunstprojektet ”EXIT B5” manifestere samspillet mellem historie, industri, mennesker og kunst i en tid med globale ændringer. Udstillingen opbygges som en vandring gennem nogle af de markante og nu tomme industrihaller. Nogle værker bliver til på stedet med eternit som materiale.”Sammen med Bruno Kjær skabte jeg rum-/videoinstallationen “PLAYTIME” i en af de store haller. Med film fra to projektorer, Tom & Jerry badebolde, lyd, diskokugler m.v. tolkede vi det globaliserede arbejdsmarked med inspiration fra Chaplins film ”Diktatoren”.
Vi afholdt flere søndagsarrangementer med rundvisning og koncerter. Her er det Jonas Als i front for bandet Det Største Levende Væsen, der gør sig klar foran Særker Sørensens store murmaleri. |
Herunder er det store udstillingsbanner ved at blive hængt op på de nu nedrevne fabrikshaller.
Hele EXIT B5 projektet blev dokumenteret i bogen EXIT B5 – Kunst og eternit.
Udgivet på Artbreak Hotels Forlag.
“PLAYTIME” blev efterfølgende også vist på den digitale kunstfestival MINE i Thingbæk Kalkminer i Støvring i november samme år.